2PeopleCycling

De kop van Great Brittain is bereikt!

07-08-2008

Ja... We zijn in John o’Groats aangekomen vanmiddag. Tent opgezet. Meteen de overtocht naar de Orkney Islands geregeld en wat overnachtingen daar. ‘Helaas’ is er dit weekend een agricultureel event en is vrijwel alles volgeboekt. Zelfs de camping! Dus de plannen omgegooid en een andere slaapplaats geregeld: in een jeugdherberg. De eigenaresse waarschuwde me al dat ze vrijdagavond allemaal ‘boys’ in huis heeft en dat het veel lawaai zou worden. We zijn gewend om te slapen met oordoppen hier (vanwege geluiden bij nacht van andere campinggasten, dus da’s geen probleem).

John O'Groats John O'Groats

Zometeen de vliegreis van de Shetland Islands boeken; we willen op vrijdag 15/8 terugvliegen, via Edinburgh, Londen en dan Schiphol. Vanaf daar maar de trein, want die route fietsend naar huis kennen we al. De afgelopen dagen waren mooi en zwaar. Mooi wat betreft omgeving en weer. En zwaar door al die venijnige heuvels van soms 12%. En eenmaal boven, dan gaat de weg weer naar beneden, omdat er een mooi riviertje loopt. Brug gepasseerd? Weer klimmen. En ga zo maar door. Gisteren (woensdag) hebben we onder die omstandigheden zelfs 118 km. getrapt. Vandaag 91. Daarom zijn we zo opgeschoten. John o’Groats is een soort mijlpaal. We gaan rustig aan doen op de eilanden. Wel een beetje fietsen. Vrijdag (morgen dus voor ons) nemen we de ferry van 10.30 uur. In 40 minuten staan we dan op de Orkney en hoeven dan maar 5 mijl te fietsen voordat we de ‘boys’ zijn. De overtocht van de Orkney’s naar de Shetlands vertrekt rond 0.00 uur en duurt 6 uur. Gaap...

Nu zit ik (JW) op de gare PC van de camping te typen. Het is een ouderwetse inbelverbinding en de muis werkt slecht. USB-poorten kennen ze niet, dus geen foto helaas. We hebben wel mooie plaatjes geschoten! Komt nog. Het is zo desolaat hier in het uiterste noorden. De winkeltjes voor het broodnodige eten zijn met een lampje te zoeken. Als je er een vindt en je wilt fruit of zo, grijp je in rotte bananen of druipende bleekselderij. Ja, we koken ’s avonds wat af. We hebben via het internet circa 30 heerlijke eenpansgerechten gevonden en testen veel uit. Zelfs voedsel waar Saskia thuis ‘nee’ tegen zegt. Denk aan linzen of bepaalde soorten granen als guinoa.

Omdat velen ons via de kaart volgen … Vanuit Inverness zijn we gereden via Lairg, Bettyhill, Thurso.

Het weer tot slot: subliem voor Schotse begrippen! Veel zon, beetje fris (18 graden), heel soms enkele spatjes. Het weer kan binnen 10 minuten omslaan en dat heeft zijn voor- en nadelen natuurlijk.

Goed, we gaan de verbinding betalen hier, de zakelijke mail checken, koken, fles rode wijn erbij (iedere avond, Gerda!) douchen en dan slapen.

Tot de volgende computer!