2PeopleCycling

Rondje Noorwegen uhhh... en Denemarken

Na 1 maand 'workaction' in Noorwegen vertrokken we vanaf het eiland Finnøy bij Stavanger richting het noorden. Eerst een stuk langs de Noordzeeroute, Eurovelo 12 en daarna volgende we de Nasjonal sykkelrute 6: Sognefjellsveien. Na een hele week prachtig fietsweer te hebben gehad, sloeg het weer om en niet zo'n beetje ook. Storm 'Hans' diende zich aan. We verschansten ons in een hut op een camping in Myrkdalen. Na vier dagen hield het op met regenen. Echter waren er aardverschuivingen geweest in het gebied waar we naartoe zouden fietsen. Daar voelden we ons niet happy bij en we vonden het ook niet zo gepast om dan als fietstoerist door het gebied te trekken. Plan B was inmiddels al gesmeed: afreizen naar Denemarken en daar nog een kleine 2 weken een ronde maken. Zo gezegd zo gedaan. Het kostte alleen wel 5 dagen om van de camping in Myrkdalen naar Denemarken te komen. Na een overnachting bij familie in Roskilde stapten we weer op de fiets en hadden uiteindelijk nog anderhalve week een fijne tocht met heerlijk fietsweer!

Highlights

Fietsen van Jan-Willem en Saskia aan een meer

De gereden route

Noorwegen

Vanaf het eiland Finnøy namen we de fastferry richting Nedstrand. Daar pikten we EuroVelo 12 op, de Noordzeeroute oftewel Nordsjø 1. Een deel van deze route fietsten we al in 2009, maar toen in tegengestelde richting. We sliepen zelfs op een camping waar we destijds ook onze tent hadden opgeslagen. Toen een eenvoudige camping bij een haventje. Nu een highclass camping voor campers. Gelukkig hadden ze nog wel een mooi afgelegen tentenveldje! Vanaf Leirvik staken we met een ferry naar Sunde. Vanaf hier fietsen we de Nasjonal sykkelrute 6: Sognefjellsveien. Een mooie, zeker pittige en soms wel wat drukke, route langs het Sogndal fjord. Het barstte echter niet van de campings, zodat het soms wat puzzelen was. Ook wildkamperen langs een fjord is ook niet altijd gemakkelijk. Het was eveneens puzzelen met de ferries, met name met de vaartijden. Vanwege de pittige hoogtemeters maakten we niet al teveel kilometers op een dag. We voelden ons soms wel de laatste der Mohikanen: we kwamen vooral licht bepakte 'gravelbikers' tegen die kilometers kunnen knallen. Helaas strandden we iets boven Voss in Myrkdalen op een camping en moesten we onze fietstocht gaan afbreken. We hadden nog graag de Rallarvegen willen fietsen.

Denemarken

In Denemarken fietsten we op het eiland Sjælland. Ook in Denemarken hadden we al een keer gefietst en dat was nog veel langer gelezen, in 1999. Vanaf Roskilde volgden we de nationale fietsroutes 6, 7, 8 en 9. Het fietsnetwerk in Denemarken is heel goed geregeld. Een deel van de route maakte ook onderdeel uit van de Oostzeeroute. We zijn nog nooit zoveel vakantiefietsers tegengekomen! Na Noorwegen denk je dat het een redelijk vlakke route is, maar dat viel eigenlijk nog best wel tegen. We hebben toch nog aardig wat hoogtemeters gemaakt. Zeker op Møn bij de kliffen is het pittig. In Denemarken hoef je geen zorgen te maken over overnachtingsplekken. Als er geen camping is dan is er wel zo'n shelter: een houten hokje waar je in kunt liggen met je slaapzak en eenvoudige voorzieningen. Wij sloegen onze tent op in de tuin van een museumboerderij. We hadden het complex helemaal voor onszelf. Wat een rust. Uiteindelijk kwamen we na 9 dagen weer aan in Roskilde. De tocht was heel relaxed met prima fietsweer.

De route die we hebben gereden, ziet er als volgt uit: